Search:

Perceptia Vizuala si Principiile Gestalt

GESTALT – Principii de baza in design

In 1910, psihologul german Max Wertheimer are o viziune observand o serie de lumini intermitente la o intersectie de cai ferate, asemanandu-le cu luminile care inconjoara reclama unui cinematograf.

Pentru privitori pare ca o singura lumina se plimba de la bec la bec, cand in realitate nu este nimic in miscare, sunt doar niste becuri care se sting si se aprind.

Aceasta observatie a condus la un set de principii despre perceptia vizuala, denumite Principii Gestalt care au devenit punctul de plecare in design-ul grafic.

“Imaginea compusa din mai multe forme componente este diferita de forma componentelor.” – Kurt Koffka

Citatul de mai sus poate fi considerat rezumatul principiilor Gestalt.

Atunci cand ochiul uman priveste un grup de obiecte, este perceputa intai forma intregului, inainte de a fi perceputa forma fiecarui obiect in parte. Preferam intregul inaintea formelor din care e compus si chiar si atunci cand componentele sunt entitati total diferite, cautam sa le grupam cumva ca pe un intreg.

PROPRIETATI ALE PERCEPTIEI VIZUALE CARE STAU LA BAZA PRINCIPIILOR GESTALT

Perceptia progresiva

Perceptie progresiva este procesul formarii unor modele(patterns) complexe in baza unor reguli simple. Cand incercam sa identificam o forma, ochiul cauta intai conturul acesteia. Apoi incercam sa potrivim ce vedem cu forme si obiecte pe care deja le cunoastem. Numai dupa ce aceasta potrivire este completa, incepem sa identificam componentele din care este alcatuit intregul

Cand cream un design, tinem intotdeauna cont ca privitorii vor percepe intai elementele dupa forma lor generala. O forma simpla si bine definita va comunica mult mai rapid decat o forma detaliata cu un contur nedefinit.

Reificarea

Reificarea este un aspect al perceptiei in cadrul caruia forma perceputa contine mai multa informatie spatiala decat exista in realitate. Atunci cand incercam sa facem potrivirea a ceea ce vedem cu modelele familiare din memorie, nu gasim intotdeauna o potrivire exacta. In acest caz alegem modelul cel mai asemanator din memorie si umplem golurile ce ceea ce credem ca vedem.

Reificarea ne demonstreaza ca nu e nevoie de un contur complet pentru ca privitorul sa identifice intreaga forma. Chiar si daca sunt lasate spatii goale, privitorul va identifica forma atat timp cat ii furnizam detalii de contur suficiente pentru o potrivire la nivel cerebral.

Puteti analiza un exemplu vizual in sectiunea Gestalt – Principiul de Inchidere.

Multistabilitatea

Multistabilitatea este tendinta experientelor perceptiuale ambigue de a se muta inainte si inapoi intre interpretari alternative. Unele obiecte pot fi percepute in mai multe feluri. In mod sigur sunteti familiari cu exemplul de mai jos din sectiunea forma/fundal. Imaginea poate fi interpretata ori ca doua fete din profil, ori ca o vaza, dar nu in acelasi timp. Perceptia se schimba rapid intre cele doua alternative. Una va tinde sa devina dominanta si cu cat mai mult va veti concentra asupra acesteia, veti avea dificultati din ce in ce mai mari sa o percepeti pe cealalta.

Din punct de vedere al design-ului, daca doresti sa schimbi perceptia privitorului, nu o face brusc. Incearca sa gasesti o modalitate de a oferi o perceptie alternativa. Apoi incearca sa evidentiezi alternativa pana ce va domina originalul.

Invarianta

Invarianta este o proprietate a perceptiei conform careia obiectele sunt recunoscute independent de pozitie sau scara in care apar. Deoarece privim din diferite perspective, am dezvoltat abilitatea de a recunoaste obiectele din orice unghi am privi.
Imaginat-va ca ne-ar lipsi aceasta abilitate si nu am putea recunoaste o persoana decat stand cu fata si am avea probleme odata ce se intoarce din profil. Acest lucru nu se intampla, putem recunoaste fara dificultate persoanele si obiectele din orice perspectiva.

Principiile vizuale Gestalt se refera la perspectiva si comunicarea vizuala a obiectelor din jurul nostru. Reprezinta bazele limbajului vizual in cadrul caruia functionam.

PRINCIPIILE GESTALT

01. PRINCIPIUL SIMPLITATII
“Oamenii vor percepe si interpreta imagini ambigue sau complexe ca cea mai simpla forma posibila.”

Principiul fundamental Gestalt. Preferam lucrurile simple si ordonate. Instinctiv, consideram lucrurile simple si ordonate mai sigure. Ne ia mai putin timp sa le procesam mental si ne feresc de surprize neplacute. Cand suntem confruntati cu forme complicate, tindem sa le reducem mental la forme simple.

Gestalt Principiul Simplitatii

In figura neregulata alb-negru din stanga veti percepe cu usurinta un cerc un patrat si un triunghi chiar daca nu sunt evidentiate prin culori ca in figura din dreapta.

02. PRINCIPIUL INCHIDERII
“Atunci cand vedem un aranjament complex de elemente, avem tendinta de a cauta un singur model, usor de recunoscut.”

Ca si in cazul primului principiu si al doilea se refera la tendinta de a simplifica forma. In imaginea de mai sus am perceput formele componente si nu forma intreaga. In cazul principiului inchiderii, ochiul va cauta sa combine parti, sa umple goluri iar mental vom percepe forma intreaga.

Principiul Inchiderii Gestalt

In imaginea din stanga veti vedea un triunghi, cu toate ca este formata doar din 3 cercuri sectionate. In formele aleatorii din imaginea din dreapta veti vedea un urs Panda. Vom percepe astfel deoarece creierului ii este mai usor sa simplifice decat sa analizeze fiecare forma individuala in parte.

Principiul inchiderii este despre tendinta umana de a cauta si gasi modele(pattern-uri).

In design, acest principiu se aplica furnizand informatii vizuale suficiente, astfel incat ochiul sa poate completa restul. Daca informatia vizuala nu este oferita indeajuns, elementele unui design vor fi percepute ca elemente separate, in loc de forma intreaga. In cazul in care sunt furnizate prea multe informatii, principiul inchiderii nu se mai aplica.

03. PRINCIPIUL SIMETRIEI
“Oamenii au tendinta de a percepe obiectele ca forme simetrice, care se formeaza in jurul unui centru. “

Simetria ne da sentimentul de soliditate si ordine, care ne place. Este in natura noastra sa cautam sa impunem ordine in haos. Conform acestui principiu Gestalt vom cauta sa aranjam simetric si in ordine elementele dintr-o compozitie, chiar daca aceasta nu este in echilibru.

Principiul Inchiderii Gestalt

In imaginea de mai sus ar trebui sa vedeti trei perechi de acolade. Principiul de proximitate, la care ne vom referi in continuare in acest articol, ne va demonstra ca putem vedea si altceva. In concluzie, simetria are prioritate fata de proximitate.

Din moment ce stim ca ochii nostri cauta rapid simetria si ordinea, acest principiu poate fi utilizat foarte eficient in design, pentru a comunica rapid informatii.

04. PRINCIPIUL FORMA/FOND
“Elementele sunt percepute fie ca forma(elementul in focus) fie ca fond(fundal pe care este aplicata forma).”

Principiul Gestalt Forma/Fond se refera la relatia dintre elementele pozitive intr-un spatiu negativ. Ideea este ca ochiul va separa forma intreaga de fundal, pentru a procesa imaginea. Este unul din primele lucruri pe care il vom face atunci cand privim o compozitie.

Relatia forma/fond poate fi stabila sau instabila, functie de cat de usor ne este sa le identificam pe fiecare. Exemplul clasic de instabilitate este imaginea din stanga. Veti vedea cand o vaza, cand doua fete din profil, functie de ce culoare alegeti ca fundal, alb sau negru. Veti observa ca sariti cu usurinta de la o stare la alta, demonstrandu-se astfel relatia instabila.

Intr-o compozitie, cu cat relatia este mai stabila, cu atat privitorul se va focusa pe ceea ce dorim sa aratam. Doua alte concepte vin in ajutor:

Suprafata

Intre 2 obiecte care se suprapun, suprafata mai mica este conceputa ca forma iar suprafata mare ca fundal, indiferent de culoare. Vezi imaginea din dreapta.

Convexitate

Modelele convexe sunt percepute ca forma, mai degraba decat cele concave.

05. PRINCIPIUL CONEXIUNII
“Elementele care sunt conectate vizual, se presupune ca sunt grupate si se comporta ca un tot”

In imaginea de mai jos, 4 elemente sunt conectate prin linii, doua cate doua. Aceasta conexiune ne face sa presupunem ca elementele conectate sunt perechi.

Principiul Forma/Fond Gestalt

Principiul conexiunii este cel mai puternic principiu Gestalt. In imaginea de mai sus, chiar daca vedem 2 patrate si 2 cercuri, vom percepe anormal 2 perechi patrat – cerc, doar datorita liniilor care le conecteaza. Observati ca liniile nu trebuie sa atinga elementele pentru a crea conexiunea.

06. PRINCIPIUL INCADRARII
“Mai multe elemente plasate intr-un cadru sunt percepute ca parte a unui grup.”

Un alt mod de a arata o legatura dintre elementele unui vizual este plasarea lor intr-un cadru. Toate elementele din interiorul cadrului vor fi percepute ca un grup. Elementele din afara cadrului vor fi considerate ca separate. Cercurile din imaginea de mai jos sunt toate la fel, dar vom vedea doua grupuri distincte.

Modul tipic de a crea un grup de elemente este de a desena o caseta in jurul lor, ca in imaginea de mai sus. Plasarea elementelor intr-o zona cu o culoare diferita de cea a fundalului, va avea acelasi efect.

07. PRINCIPIUL PROXIMITATII
“Cu cat elementele sunt mai apropiate cu atat relatia dintre ele va fi perceputa ca fiind mai puternica.”

Principiul Gestalt de proximitate are acelasi efect ca si principiu incadrarii, dar ca in cazul de fata este folosit spatiul gol ca incadrare. Elementele apropiate, in comparatie cu cele individuale, vor fi perceppute mai degraba ca parte a unui grup. Aceasta perceptie este valabila mai ales atunci cand o parte din elementele dintr-un vizual sunt aranjate la distanta mica unul de altul, iar cealalta parte la distante mai mari.

Elementele nu trebuie sa fie similare ca forma ci doar grupate intre ele, pentru ca vizual sa le percepem ca avand o relatie de proximitate.

07. PRINCIPIUL CONTINUITATII
“ElementeLE dispuse pe o linie dreapta sau curba sunt percepute ca fiind conectate.”

Este instinctul uman de a urmari cu privirea o carare, un rau, sau linia unui drum. Odata ce privirea este captata pe o traiectorie, avem tendinta de a urma acea traiectorie pana ajungem la un rezultat.

Intr-o alta interpretare, putem spune ca vom continua sa vedem forma ce formeaza un sir, chiar si dupa sfarsitul sirului. In imaginea de mai sus vom vedea o linie dreapta si o linie curba care se intersecteaza si nu patru linii si curbe distinctive care se intalnesc intr-un punct comun.

07. PRINCIPIUL DESTINULUI COMUN
“Daca mai multe elemente se misca in aceeasi directie, vor fi percepute ca avand un destin comun.”

Independent de forma si distanta care le separa, daca mai multe elemente dintr-un vizual sunt percepute ca fiind in miscare catre aceeasi directie, ele vor fi considerate ca avand un destin comun.
Acest principiu se aplica chiar daca elementele nu sunt efectiv in miscare. Este indeajuns ca ele doar sa sugereze ca au o destinatie comuna. De exemplu, cazul in care patru persoane sunt impreuna iar doua dintre ele doar privesc spre dreapta.

Principiul Destinului Comun Gestalt

In imaginea de mai sus sagetile sunt indeajuns ca sa sugereze un destin comun al formelor. In comparatie cu indicatorii statici care doar sugereaza miscarea, miscarea(deplasarea), in sine, este un indicator mult mai puternic al destinului comun, chiar daca nu este neaparat necesara pentru aplicarea principiului.

09. PRINCIPIUL PARALELISMULUI
“Elementele paralele vor fi percepute ca avand o relatie mai puternica intre ele decat cele ce sunt plasate aleatoriu”

Acest principiu este similar cu Principiul Gestalt al Destinului Comun. Liniile drepte sunt adesea interpretate ca o miscare intr-o anumita directie. Liniile paralele sunt percepute ca o miscare catre o directie comuna si in consecinta asociate.

Principiul Paralelismului Gestalt

 

Este de mentionat ca principiul paralelismului are acelasi efect si in cazul liniilor curbe si in cazul formelor, atat timp cat sunt situate in pozitii paralele.

10. PRINCIPIUL SIMILARITATII
“Elementele care au caracteristici similare vor fi asociate si percepute ca un grup.”

Vom asocia si percepe ca grup obiectele care au aceleasi caracteristici, ca forma, culare, dimensiune, textura etc. In imaginea cu cercuri de mai jos, vom asocia cercurile rosii si cele negre ca formand 2 grupuri distincte.

Principiul Similaritatii Gestalt

 

Un exemplu bun de aplicare al principiului similaritatii sunt link-urile din textul unei pagini de internet. Acestea sunt cuvinte de culoare albastra sau subliniate, informand cititorul ca acele cuvinte sunt asociate. Odata ce recunoastem vizual un astfel de link, vom sti ca toate celelalte de acelasi fel sunt de asemenea link-uri.

11. PRINCIPIUL FOCALIZARII
“Elementele accentuate sau diferite de restul vor capta atentia privitorului.”

Acest principiu sugereaza ca atentia noastra este atrasa de neobisnuit, spre elementul care este deosebit intr-un fel sau altul de celelalte. In imaginea de mai jos privirea va fi atrasa de patrat, care are o forma si o culoare diferita fata de celelalte elemente. Umbra accentueaza patratul si mai mult.

 

Focalizarea apare din nevoia noastra de a identifica rapid ceva necunoscut si a ne alerta la potentialul pericol. Principiul de similaritate si focalizare sunt conectate, focalizarea nu este posibila atat timp cat elementele nu sunt indeajuns de apropiate.

12. PRINCIPIUL EXPERIENTELOR ANTERIOARE
“Elementele tind sa fie percepute in functie de experienta anterioara a observatorului.”

Comparativ cu restul, principiul experientei din trecut este cel mai slab principiu Gestalt. In combinatie cu oricare din celelalte principii, cel de-al doilea va domina principiul experientei anterioare.
Experienta anterioara este unica pentru fiecare individ, asa ca presupunerile asupra modului de perceptie sunt dificil de facut. Cu toate acestea exista interpretari de culoare pe care toti le impartasim.

Principiul Experientei Anterioare Gestalt

 

Experienta anterioara va va face sa vedeti in imaginea de mai sus un semafor asezat pe o parte. Datorita semafoarelor din viata de zi cu zi consideram ca verde inseamna a porni, iar rosu a opri. Alte exemple de experiente anterioare comune tin de cultura. In unele tari albul este vazut ca pur si inocent, negrul ca rau si doliu, in altele tari invers. De obicei, o conventie apare atunci cand experienta anterioara e comuna si deci, din nou, trebuie sa tinem cont ca nu toti impartasim aceleasi experiente anterioare.

SUMAR

Principiile Gestalt stau la baza a tot ceea ce cream vizual, ca designeri. Ele descriu modul in care publicul va percepe vizual rezultatul.

Pentru cele mai multe din principiile de mai sus definitia si imaginea sunt indeajuns pentru a intelege ideea de baza. Totusi, intelegerea ideii de baza a Principiilor Gestalt nu este acelasi lucru cu a intelege modul in care acestea influenteaza un design. Vom incerca sa aprofundam in articolele urmatoare.

Share your thoughts

No Comments

Leave a Comment: