Search:

Dieter Rams, perfectiunea designului modern

Dieter Rams, designer german nascut in anul 1932, este unul din cei mai recunoscuti si influenti designeri ai ultimului secol.

Functionalismul pur si  viziunea sa rationalista sunt reprezentate de expresia

‘mai putin, dar mai bun'(‘Less, but better.’)

In zilele noastre, Jonathan Ive, designer sef al companiei Apple, il citeaza pe Dieter Rams ca sursa principala de inspiratie preluand si implementand multe din conceptele sale de design in produsele iconice ale companiei.

  1. Un design bun este inovator
  2. Un design bun face un produs util
  3. Design-ul bun este estetic
  4. Un design bun face un produs usor de inteles
  5. Design-ul bun este discret
  6. Un design bun este onest
  7. Un design bun este de lunga durata
  8. Design-ul bun se continua pana la cel mai mic detaliu
  9. Un desgin bun este ecologic
  10. Un design bun inseamna cat mai putin design

Aceste 10 principii sunt abordarea Dieter Rams pentru un design bun.

Fiecare din sutele de produse pe care le-a dezvoltat pe parcursul carierei de sef al departamentului de design la compania Braun sunt de o eleganta si versatilitate extrema. Introduce conceptul de componente modulare ce pot fi aranjate in mai multe feluri. Reduce la minim butoanele, comutatoarele si cadranele, aranjandu-le intotdeauna intr-o maniera simpla, logica si ordonata.  Rams reduce paleta de culori la gri si alb, toate produsele companiei Braun din perioada sa rezumandu-se strict la acestea. Singurele pete de culoare pe produsele Rams sunt comutatoarele si cadranele.

Obiectivul lui Dieter Rams a fost sa proiecteze produse utile, usor de folosit. Conceptele sale de design sunt caracterizate de o simplitate extrem de rafinata si o atentie obsesiva la detalii. Prin teste riguroase si experimente cu materiale noi reuseste sa obtina produse impecabile, ale caror componente sunt perfect logice, surse de inspiratie de lunga durata pentru designerii tineri de dupa.

Cu studii de arhitectura, Dieter Rams este angajat de compania Braun in anul 1955 pe post de arhitect – designer de interior.  El isi aplica la inceput cunostiintele in proiectarea de seturi de expozitie si amenajarea birourilor companiei, dar devine tot mai interesat in proiectarea de produse. Obtine o sansa contribuind la proiectarea SK4 – radio/pickup, in colaborare cu Hans Gugelot. Impreuna, ei hotarasc sa renunte la aspectul traditional de cutie de lemn pentru aceste aparate si proiecteaza o carcasa surprinzatoare la acea vreme, formata din placi de metal industrial. sustinute de laterale din PAL. De asemenea, cei doi nu considera prea fericita plasarea traditionala a panoului de control pe latura din dreapta a aparatului si ca urmare, le muta pe partea de sus, langa platan. Initial, capacul de protectie este facut tot din metal dar datorita vibratiilor este inlocuit cu unul din plastic transparent.

Dieter Rams SK4

Cu toate ca parerile initale au fost mai mult contra, la introducerea pe piata, clientii au indragit imediat noul aparat cu aspect futurist transparent, transformandu-l intr-un succes de piata si astfel a fost definit un nou standard pentru toate aparatele audio de dupa.

Dieter Rams isi dezvolta si isi rafineaza conceptul introdus cu SK4 iar in anul urmator lanseaza primul sistem stereo Atelier 1 cu boxe separate L1. Pana atunci sistemele stereo erau concepute numai cu difuzoare incorporate. Evolutia ulterioara a tehnologiei stereofonice a dovedit avantajele conceptului Dieter Rams cu difuzoare separate, devenind un standard pentru sistemele hi fi.

Dieter Rams Atelier 1

Pentru prima oara se tine cont de logica si continuitate in design. Dieter Rams proiecteaza Atelier 1 si boxele L1 in aceleasi proportii ca SK4 din anul anterior astfel incat ele pot fi folosite impreuna – difuzoarele L1 pot fi atasate sistemului SK4 si se obtine o calitate mai buna a sunetului. Apoi urmeaza varianta difuzorului L2, care este plasat pe un suport metalic subtire, inovatie rapid copiata de toti concurentii Braun.

Dieter Rams L2

Dieter Rams nu urmareste numai ca produsele sale sa fie usor de utilizat, ci si satisfactia clientilor. In acest scop el are grija ca tonalitatea sistemelor audio Braun sa fie adaptata muzicii pe care o asculta publicul tinta. Incintele audio cu difuzoare elctrostatice LE1 au fost introduse in vremurile pop fara prea multe pretentii, dar sunt adresate publicului rafinat care asculta muzica jazz sau clasica si isi doreste un sunet clar, de inalta fidelitate. In acest spirit, el adopta fetele de boxe din membrana textila foarte delicata si transparenta ca o aluzie vizuala la claritatea si calitatea LE1, un simbol al inovatiei si calitatii sunetului.

Dieter Rams LE1

In 1962 Dieter Rams este numit sef al echipei de tineri designeri de la Braun. Dupa stabilirea standardelor sale de design, compania a devenit din ce in ce mai putin dependenta de sfaturile designerilor vechi ca Ulm Hans Gugelot. Rams imparte responsabilitatea dezvoltarii produselor noi intre designerii tineri ai companiei, el concentrandu-se in principal pe sisteme audio.

Introducerea tranzistorului, inovatie in domeniul electronicii, permite renuntarea la lampile voluminoase. Pentru prima oara Dieter Rams poate proiecta fara restrictii tehnologice si dezvolta un set complet de componente audio modulare, printre care incintele audio L45 si magnetofonul TG60. Toate componentele pot fi asezate orizontal sau vertical pe perete.

Dieter Rams TG60 LE45

Seria Audio 1 este proiectata special pentru a fi afisata pe sistemul de rafturi 606 pe care Dieter Rams l-a dezvoltat in anul 1957 impreuna cu producatorul de mobilier Vitsoe + Zapf. Sistemul de rafturi ofera flexibilitate maxima si un numar minim de componente care se monteaza usor. Unitatile, rafturi, sertare, dulapuri, sunt realizate din foi de aluminiu anodizat de 3mm si sunt interschimbabile. Versiunea originala combina fag cu lac alb pentru a reproduce eleganta glaciara a sistemelor SK4, Audio 1 si Audio 2.

Dieter Rams Audio 1

Dieter Rams Audio 1

Dieter Rams 606

La finele anului 1963, odata cu proiectele TS45(unitate de control), magnetofonul TG60 si incintele acustice L450, Dieter Rams finalizeaza codul de design Braun in termeni de structura si paleta de culori. Fiecare unitate dezvoltata are aceleasi proportii pentru a oferi utilizatorului flexibilitate in aranjare sau imperechere cu alte unitati produse de companie. In materie de culori, la carcasele metalice ale sistemelor audio s-a folosit numai gri si alb si eventuale accente de aluminiu. Elementele de operare au fost de culoare gri deschis sau inchis, cu exceptia butonului de pornit oprit unde s-a folosit verde. Ideea elementelor de operare pe baza de cod de culori s-a dovedit a fi extrem de utila pentru consumatori care astfel nu mai intampinau nici un fel de dificultati in operare la achizitionarea unui nou model Braun.

Dieter Rams TG60

La mijlocul anilor 1960, stilul de design Dieter Rams a fost considerat apogeul design-ului modern, produsele Braun fiind la mare cautare printre toti consumatorii in pas cu moda.

Cu toate acestea, stilul lui Dieter Rams era inca limitat de tehnologie. In 1965 el abandoneaza stilul rece cu care a avut un enorm succes si inlocuieste culoarea de baza, gri, cu negru. Sistemul HiFi Studio 1000 este lansat cu laterale de culoare negru antracit. Culoarea neagra nou introdusa in design-ul Rams sugereaza putere si tehnologie, situand astfel noul produs in gama High Fidelity. Odata cu acest design nou se renunta la suruburi, pentru imbinare folosindu-se benzi de aluminiu rotunjite.  Elementele de control sunt de asemenea marite pentru a se potrivi cu noul concept de design.

Dieter Rams Studio 1000

Odata cu Studio 1000 si culoarea neagra, Dieter Rams defineste din nou un standard pentru sistemele HiFi, care este preluat de catre toti producatorii de electronice si domina  pana in zilele noastre.

Pe parcursul anilor urmatori, Dieter Rams isi aplica stilul si pe alte produse ale companiei, ceasuri de perete, ceasuri de mana si calculatoare. Rams imbratiseaza cu entuziasm orice proiect, exploatand fiecare sansa de a participa la dezvoltarea unui nou produs. Ca favorit, specificam T2 Cylinder din 1968, bricheta dezvoltata in urma aparitiei tehnologiei de aprindere magnetica. Ca fumator, Dieter Rams considera brichetele ca fiind ‘mici obiecte sculpturale’ in masura sa acorde utilizatorului placere vizuala si usurinta in folosire. Provocarea sa in cadrul acestui proiect a fost determinarea exacta a locului unde degetul mare ar putea aplica cea mai mare presiune asupra butonului de aprindere de pe lateralul brichetei.

Dieter Rams T2 Cylinder

Dieter Rams a ramas impreuna cu compania Braun pana in anul 1995, dupa care a fost urmat de Peter Schneider. Pe parcursul a 40 de ani de cariera el a dezvoltat produse cu scopul de a fi fabricate pe scara larga si pentru a fi folosite cu placere de milioane de consumatori. Cu ocazia unui discurs in anii 1980 el spune:

‘Cred ca designerii buni trebuie sa fie avantgardisti, mereu cu un pas inaintea vremurilor. Ei ar trebui sa puna la indoiala tot ceea ce este considerat ca fiind evident si sa aiba intuitia necesara pentru a schimba conceptiile oamenilor’.

Dieter Rams Atelier Last Edition

Dieter Rams – 1982 Atelier Last Edition

Share your thoughts

No Comments

Leave a Comment: