Search:

Logo design, etape esentiale in procesul de creatie

Logo design, iata etapele esentiale care trebuie luate in considerare pentru a crea un logo bun, de la inspiratie la procesul de creatie.

Logo-urile ( prescurtare de la logograma), numite uneori si sigle, sunt elemente grafice pe care le intalnim peste tot in viata de zi cu zi.

Pentru publicul larg un logo reprezinta un memento instantaneu al unei companii sau produs. Pentru clienti este punctul de plecare in recunoasterea unui brand, iar pentru noi, ca designeri, reprezinta provocarea de a incorpora ideologia si asteptarile clientilor unui brand intr-o reprezentare grafica unica.

In vremurile in care orice companie trebuie sa aiba un site web pentru a isi sprijini produsele si serviciile pe care le ofera, cererea pentru logo design nu a fost niciodata mai mare.

Provocarea de a crea un logo design original pentru o companie sau brand este direct proportionala cu multitudinea de design-uri ce apar zilnic, in numar din ce in ce mai mare. Cum veti crea un logo design unic, care sa iasa in evidenta intr-o mare de identitati si cum veti reusi sa finalizati acest proces in timp util fara a face compromisuri in ceea ce priveste calitatea?

In articolul ce urmeaza vom incerca sa punctam principiile de baza ale crearii unui logo design si sa impartasim cateva sfaturi in ideea de a va ajuta sa obtineti rezultate remarcabile.

INAINTE DE TOATE

01. Invata principiile de baza in logo design

Un logo bun este distinct, adecvat, practic, grafic, simplu ca forma si transmite un mesaj intentionat. Un logo este creat cu scopul de a identifica un brand sau companie, iar pentru a fi eficient trebuie sa urmeze principiile de baza in logo design:

Forma simpla. Un logo design simplu permite recunoasterea si memorarea facila. Un logo bun dispune de un element grafic neasteptat, dar simplu, fara accesorii decorative inutile.

 Usor de retinut. Un logo design memorabil inseamna un logo bun, caracteristica care poate fi atribuita doar apeland la forme simple si distincte.

Durata de viata. Un logo bun nu trebuie sa fie trendy ci trebuie sa faca fata testului timpului, ceea ce inseamna ca trebuie avuta in vedere eficienta pe perioade cat mai indelungate, de ordinul a zeci de ani.

Versatilitate. Un logo bun este versatil, el poate fi reprezentat fara probleme intr-o varietate de medii si aplicatii fara a-si pierde din caracteristici.

Aspect corespunzator. Un logo bun va avea un aspect adecvat scopului propus. El nu trebuie neaparat sa sugereze oferta  unei companii in termeni de servicii sau produse, dar un logo destinat unei gradinite va avea un aspect diferit de cel destinat unei firme de avocati.

 

02. Stabileste un plan propriu de proiectare

Planul de proiectare este alcatuit din etapele necesare pentru finalizarea unui proces de branding si de care vom tine cont in in dezvoltarea unei strategii proprii.

Design brief. Solicitarea unui design brief de la client, cu cat mai detaliat cu atat mai bine. Alocarea timpului necesar pentru intrebari si lamurirea tuturor aspectelor.

Cercetare. Desfasurarea activitatilor de cercetare axate pe industria in cauza, istoria si concurentii sai.

Referinte. Studiul design-urilor de logo care s-au dovedit a fi de success in bransa, tendinte si stiluri actuale, in corelare cu brief-ul de design.

Schite si concept. Dezvoltarea conceptelor de logo ca urmare a studiilor facute, in spiritul valorilor impuse de design brief.

Perioade de reflectie. Ia pauze pe parcursul procesului de proiectare. Aceste pauze vor permite ideilor sa se maturizeze si iti vor reinnoi entuziasmul. Feedback-ul este important, solicita pareri ori de cate ori ai ocazia.

Prezentare. Prezinta clientului o selectie de logo design-uri sau o intreaga colectie. Asteapta feedback, ia in considerare si revino asupra proiectului acolo unde este cazul, pana la finalizare.

 

03. Bugetarea proiectelor

“Cat costa?” este intrebarea cu care un designer se intalneste cel mai des si care nu poate primi un raspuns tip, deoarece fiecare client are propriile cerinte si asteptari. De fiecare data cand vei bugeta un proiect de logo design sau branding trebuie luati in considerare un numar de factori ca: numarul de concepte solicitat, numarul de revizii asupra design-ului, volumul de cercetare, dimensiunile companiei solicitante, etc.

Din experienta, cea mai buna abordare este o cotatie particularizata pentru fiecare client in parte in cadrul careia este recomandat sa luam in calcul urmatoarele aspecte:

  1. Care sunt serviciile pe care le bugetam?
  2. Care sunt costurile noastre ca agentie/freelancer?
  3. Care este profitul pe care ni-l propunem?
  4. Cat costa aceleasi servicii la alti furnizori?
  5. Cat de mult isi doresc clientii serviciile noastre?
  6. Cat de buni suntem la ceea ce facem?
  7. Ce experienta avem in domeniu?
  8. Avem in vedere un tarif per ora sau per proiect?
  9. Ce costuri isi permite acest client?
  10. Care este strategia noastra de business?

Deoarece nu traim intr-o lume perfecta, trebuie sa recunoastem ca grila propusa mai sus este doar un reper si nu a fost gasita pana acum o formula universala de tarifare fara pareri pro si contra.

 

04. Invata de la altii

A sti cu ce logo design au reusit companiile mari si cum, reprezinta o mare perspectiva. Internetul este plin cu informatii de acest gen, studiaza si aplica aceste cunostiinte in proiectele tale.

Sa luam ca exemplu clasicul ‘Nike Swoosh’. Acest logo design a fost creat de Caroline Davidson in anul 1971 si este un exemplu de logo care bifeaza toate principiile de baza ale unui logo design bun: simplu,  memorabil, durabil, versatil, sugestiv.

Nu numai ca este simplu si sugestiv, logo-ul Nike tine cont si de symbolism, forma sa fiind preluata dupa aripa celebrei statui grecesti Zeita Victoriei.

Exemple de logo design bun: Shell, Volkswagen, NBC, ABC, Chanel, Rolling Stones.

Nike este doar unul din multe logo-uri celebre, cauta pe internet dupa denumirile altor companii de succes si vei gasi multe alte exemple. Ca o alta recomandare: site-ul Logo of the Day

 

05, Evita cliseele

Exemple de logo design tipografic bun: FedEx, IBM, CNN, Coca-Cola, Walt Disney, NASA.

Primele imagini care vin in minte la brainstorming-ul de inceput de proiect vor fi pentru oricine: bec pentru idee, speech bubble pentru discutie, glob pentru international, etc. si acesta este motivul din care nu trebuie luate in considerare. Stai departe de aceste clisee si incearca sa vii cu un logo design original.

Acestea fiind spuse, nu recomandam copierea sau imprumutarea elementelor altor logo-uri, lucru care se intampla din pacate foarte des. Sunt cazuri cand se preia o grafica existenta, pe care se aplica modificari minore de culoare si forma iar apoi prezentata clientului ca si concept propriu de logo.  Nu numai ca acest fapt este lipsit de etica si ilegal, dar designerii care procedeaza astfel risca sa fie prinsi mai devreme sau mai tarziu.

Nu iti doresti un astfel de renume si deci nu folosi imagini stock, clipart si nu prelua concepte ale altor artisti. Un nou logo design este creat in ideea de a fi unic si original.

ETAPELE PRELIMINARE

 06. Studiul de brand

 

Crearea unui logo design nu inseamna doar crearea unui visual placut. Un logo are rolul de a dezvolta si pozitiona pe piata un brand si de aceea proiectul de creatie va incepe cu studiul de brand.

Deoarece perceptia designer-ului poate fi diferita de ce cea a clientului. este recomandat ca acesta sa fie implicat in studiul de brand, pentru a clarifica toate aspectele.

 

07. Aprofundeaza cunostiintele

Inainte de a te apuca de logo design, aloca-ti timp pentru intocmirea unui rezumat al cunostiintelor dobandite in urma studiului de brand: cine este compania, in ce domeniu activeaza, publicul tinta.

Studiaza reprezentarile logo-urilor anterioare, daca este cazul si incearca sa iti dai seama ce probleme prezinta. Odata ce ai reusit sa le identifici, fa-ti o lista cu ‘do’s and dont’s’ care iti va fi de folos mai tarziu.

 

08. Studiu online

Doua resurse online de inspiratie logo design sunt site-urile Logo Moose si Logo Gala, unde veti gasi zilnic exemple noi. Nu iti dedica foarte mult timp acestei etape vizualizand zeci si zeci de exemple de design, este recomandat sa localizezi un numar de maxim 10 modele pentru inspiratie. Identifica ce merge si ce nu pentru proiectul tau si in functie de aceasta foloseste inspiratia la proiectul tau.

 

09. Pastreaza toate schitele

Schite logo design

 

Este nevoie de zeci de schite inainte de a te decide care logo design merita sa fie dezvoltat in continuare. Nu arunca niciodata aceste idei timpurii, ele sunt o resursa valoroasa. Doar pentru ca unele dintre aceste idei nu sunt potrivite pentru moment, nu inseamna ca acestea nu vor folosi pe viitor in cadrul altor proiecte.

De fiecare data la un nou proiect este o idee buna sa trecem in revista schitele anterioare pentru ca nu se stie niciodata de unde se va naste ideea.

 

10. Rezista tentatiei de a imita

Orice designer are mentori si uneori admiratia fata de acestia duce inconstient la imitarea stilului acestora. Se spune ca imitatia este un mod de a flata, dar in realitate este doar un mod de a rezolva probleme fara prea mult efort.

Tine cont de cerintele clientului si design brief si rezista tentatiei de a imita stiluri ale designerilor celebri in propunerile tale.

 

11. Specificatii generice

In 90% din cazuri, atunci cand vei studia brief-ul vei gasi urmatoarele specificatii cu referire la logo:

  • De impact, memorabil…

Discuta aceste specificatii cliseu cu clientul si incearca sa afli ce a avut in vedere cand a introdus acesti termeni in brief. Incearca sa lamuresti aspectul si sa nu faci promisiuni irealizabile.

Ca designer tu stii ca un logo bun devine pe parcurs memorabil si de impact, are nevoie de timp pentru a-si insusi aceste calitati. Si asta se va intampla doar in cazul unui logo bun, un logo prost nu numai ca nu va putea atinge performante notabile odata  cu cresterea brand-ului,  dar chiar poate impiedica acest proces.

 

12, Mood boards

Creeaza pentru fiecare sursa de inspiratie, carte, revista sau website, cate un ‘mood board’ cu notite si schite. La finalul etapei de studiu, analizeaza aceste mood board-uri si da-ti seama ce iti foloseste cu adevarat in noul tau proiect, fa o sinteza si foloseste cunostiintele dobandite.

SCHITE INITIALE

13. Schiteaza-ti ideile

Schite creare logo

 

Odata ce ai depasit etapele de mai sus te poti apuca de primele schite, numai in creion pe hartie. Desenul de mana iti va permite sa fii mai creative si mai experimental, fara sa te pierzi in detalii.

Este foarte tentant sa incepi prima schita direct la calculator, in programul tau preferat de grafica, dar intreaba-te ce ai invatat sa folosesti prima oara, un computer sau un creion? Schitele de mana sunt un mod rapid de a vizualiza primele idei. Nu conteaza daca primele incercari seamana cu zgarietura pisicii, atat timp cat reusesc sa transpuna ideile tale in vizual.

 

14. Vectorizare

Vectori Adobe Illustrator

Unii designeri, odata ce au finalizat cu schitele de mana, prefera sa treaca la etapa de desen mai detaliat, tehnic, pe hartie milimetrica. Pentru a economisi timp si efort , sfatul nostru este ca faza imediat urmatoare schitelor de mana sa fie vectorizarea schitelor in Adobe Illustrator. Adobe Illustrator este prietenul tau cel mai bun in ce priveste transformarea schitelor de mana in grafica vectoriala.

 

15. Foloseste ‘smart objects’

In paralel cu Adobe Illustrator, de mare ajutor in crearea unui  logo design iti va fi si programul Adobe Photoshop. Pentru a transfera un element grafic din Illustrator in Photoshop foloseste ‘smart objects’.  Acest format iti va permite un transfer dintr-un program in altul fara nicio pierdere de calitate si este esential atunci cand sunt folosite linii fine sau caractere subtiri.

PROVOCAREA FONTURILOR

16. Acorda o mare atentie alegerii familiilor de fonturi

Fonturi creare logo

Tipografia este esentiala in crearea unui logo design. Aici sunt doua abordari.

Prima este de a crea un set de caractere personalizat, iar a doua este de a folosi o familie de fonturi existenta.

In cazul in care alegeti prima varianta nu recomandam sa faceti o demonstratie de design din care sa rezulte caractere dificil de citit. Solutia mai simpla, mai minimala, este intotdeauna de preferat si la alegerea fonturilor, ca si in cazul logo-ului.

 

17. Adapteaza o familie de fonturi existenta

Nu exista nicio regula care sa impuna numai folosirea fonturilor personalizate in logo design. Poti folosi orice font existent daca consideri ca este adecvat. Fiecare familie de fonturi comunica vizual diferit. E foarte important sa iti dai seama daca familia de fonturi pe care vrei sa o folosesti comunica un mesaj apropiat de cel al brand-ului.

O alta abordare este alegerea unei familii de fonturi existente pe care se efectueaza mici modificari si astfel se obtine un design unic. Putem obtine rezultate remarcabile in logo design doar cu aceasta metoda.

 

18. Evita fonturile greu de citit

Nu fi tentat sa scoti in evidenta un logo design folosind fonturi incarcate, cu codite si ornamente sau cu forme ciudate, adica pe scurt, ilizibile. Acestea sunt echivalentul prostului gust in tipografie si acesta este si motivul pentru care majoritatea se gasesc gratis. De dragul profesionalismului trebuie sa le eviti cu orice pret.

Majoritatea fonturilor atipice sunt prea fanteziste, prea subtiri sau prea groase si cu siguranta sunt folosite in mii de carti de vizita ieftine.

In ideea de logo design bun, rezuma-te numai la fonturi clasice si simple.

 

19. Alege fontul potrivit

Familii de fonturi vin in toate formele si marimile, fiecare rezonand diferit.

  • Forta, putere: fonturi de tip ‘slab’
  • Clasa, stil: fonturi ‘script’ si ‘serif’
  • Miscare, forward thinking: fonturi ‘italic’

Nu e indeajuns ca fontul ales sa arate bine, el trebuie sa comunice si un mesaj corespunzator. Cand cream un concept de logo design este esential ca fonturile sa se incadreze in mesajul pe care intentionam sa il comunicam.

 

20. Logo tipografic

Un logo design tipografic este format numai din caractere, fara nici o alta reprezentare grafica. Este o abordare buna, numeroase brand-uri reusind sa se identifice la nivel global urmand aceasta strategie.

In cazul in care te-ai hotarat sa creezi un logo tipografic, nu este indeajuns sa alegi un set de caractere cu care sa scrii numele brand-ului. Studiaza numeroasele exemple de pe internet si invata cum au procedat alti designeri cand au creat logo design-uri tipografice de succes.

Logo-urile tipografice nu sunt nici pe departe atat de usor de creat  precum pare, dar merita efortul. Un design bun poate avea rezultate remarcabile in identificarea unui brand.

FOLOSIREA SPATIULUI

21. Ia in considerare spatiul liber din jurul logo-ului

Manualul de identitate al brand-ului va contine specificatii despre amplasarea logo-ului si distanta minima fata de alte elemente. Ia in considerare acesti factori in procesul de creatie si fa specificatiile de rigoare in prezentare.

 

22. Spatiul negativ

Folosirea spatiului negativ iti va permite sa incluzi simboluri ascunse in logo design. In exemplul de mai sus, spatiul negativ dintre caracterele E si x formeaza o sageata.

La o cautare pe google dupa termenii ‘negative space logo’ vei gasi numeroase exemple de logo care par banale, dar la a doua privire veti remarca simboluri suggestive create prin tehnica spatiului negativ.

Puteti citi mai multe despre spatiul negativ in logo design, in articolul nostru ‘Perceptia vizuala si principiile Gestalt‘.

 

23. Nu veni cu interpretari proprii in  tehnica spatiului negativ

Incearca sa tii cont de principiile crearii unui logo design bun si nu incerca sa introduci forme si simboluri in spatiul negativ al logo-ului pe care il creezi doar pentru ca poti! Nu scapa din vedere ca nu faci demonstratii de design ci creezi identitatea unui brand. Cu cat e mai simpla, cu atat e perceputa si memorata mai rapid de potentialii clienti.

DESIGN GRAFIC

24. Logo design dinamic

Creatie logo dinamic

Incearca sa imprimi miscare in grafica propusa. Asta nu inseamna sa adaugi linii in stilul desenelor animate, ci sa ai in vedere pozitia si rotatia elementelor din logo design.

De exemplu, un peste va parea static daca e desenat orizontal, dar va sugera miscare daca e usor curbat sau orientat in sus.

 

25. Diferente culturale

In cultura occidentala o sageata catre stanga sugereaza o miscare inapoi – regres, iar o sageata inainte sugereaza miscare inainte – progres. Aceste asumptii nu sunt valabile si in orient, asa ca tine cont intotdeauna de piata careia i se adreaseaza brand-ul.

 

26. Alb negru vs colorat

Un logo design bun trebuie sa aiba acelasi efect indiferent de versiune, alb negru sau color.  Daca ai inceput schitele deja in culori trebuie sa te asiguri ca logo design-ul final are aceeasi perceptie in varianta alb negru.

Ca sa obtii acest rezultat in logo design va trebui sa ajustezi contrastul elementelor in asa fel incat sa nu isi modifice mesajul atunci cand se foloseste varianta fara culori.

 

27. Experimenteaza

experimenteaza creatie logo

Nu te simti constrans de notiuni formale ce descriu un logo design ca bun sau prost. Experimenteaza cu ideile tale proprii si vei obtine rezultate remarcabile.

Ca exemplu, ai mai sus interpretarea extrem de originala a designer-ului Luke Prowse pentru brand-ul de identitate al evenimentului dedicat muzicii experimentale, Cut&Splice, organizat cu ocazia celebrarii operei compozitorului Karlheinz Stockhausen.

Inspirandu-se din trecutul muzical experimental al muzicianului, Luke Prowse a creat un logo design in 2 variante diferite pentru print si digital. In varianta digitala logo-ul nu e statica, ci pulseaza permanent, ca si cum ar acompania o compozitie muzicala.

DESIGN CURAT SI MODERN

28. Nu folosi mai mult de 2 familii de fonturi

Pot fi si exceptii, dar ca regula generala, e o idee buna sa nu folosesti mai mult de 2 familii de fonturi in logo design, daca vrei ca acesta sa fie clar si neaglomerat.

 

29. Varianta in negativ

logo fond intunecat

Clientul poate accepta un logo design in varianta pe fond alb. Ca sa nu te ingrijorezi daca mai devreme sau mai tarziu va fi nevoie de varianta pe fond negru si nu stii daca arata la fel de bine, fa aceste teste din timp.

Inainte de propunere, verifica logo-ul tau aplicat pe fonduri de diferite culori si vezi daca are acelasi efect. Daca este cazul, insereaza in propunere si variantele recomandate pentru diferite culori de fond.

 

30. Fii la curent cu noile tendinte in logo design

Fii in permanenta la curent cu tendintele in grafica logo design, pentru ca in functie de acestea vei sti in ce zona creezi: in trend, cu intentia de a contribui la evolutia trend-ului sau total opus fata de acesta.

Chiar daca nu ti se impune nicio regula referitoare la pozitia pe care trebuie sa o adopti in raport cu trendurile in design grafic, trebuie sa le cunosti pentru a sti la ce te raportezi.

 

31. Minimalizeaza pe cat posibil

creatie logo identitate

Minimalizarea numarului de elemente in design este o tehnica eficace in orice demers creativ. Studiaza fiecare element grafic pe care l-ai introdus in logo design si intreaba-te daca este cu adevarat necesar, daca are sens sau daca e in aceeasi idee cu design brief-ul.

 

32. Renunta daca ai dubii

Renunta la elementele grafice pentru care nu gasesti motive intemeiate sa faca parte din logo design. Cand design-ul tau se va rezuma la cea mai simpla grafica atunci va avea cea mai puternica reprezentare.

 

33. Nu deveni prea sugestiv

Un logo bun nu trebuie sa reflecte fiecare aspect al companiei sau sa evidentieze produsele sau serviciile pe care le ofera. Logo-ul unei companii IT nu trebuie sa reprezinte un computer ( vezi Apple) si nici logo-ul unui restaurant nu trebuie sa reprezinte mancare ( vezi McDonald’s).

apple mc donald's logo design
34. Versiune de logo cu slogan

Deseori un logo design trebuie sa includa sloganul companiei. Logo-ul Nike, de exemplu, inglobeaza binecunoscutul simbol ‘swoosh’ si sloganul ‘Just do it.’

logo design cu slogan

Daca in proiect se solicita un logo cu slogan, trebuie sa tii cont ca acestea sunt elemente pe care compania le va afisa si separat. In concluzie, creaza concepte in care sa tii cont ca logo-ul si sloganul sa arate bine nu numai impreuna, ci si independent.

 

35. Responsive logo

Daca in design brief este specificat ca logo-ul va fi folosit in principal in mediul online, web site-uri, aplicatii mobile, recomandam sa iti dedici timp creand variante care se adapteaza la diferite rezolutii de ecran.

Tinand cont ca acum display-urile au ajuns la rezolutii uimitoare (retina display), poti prezenta si variante de logo dedicate, cu detalii mai fine.

Pentru a intelege mai bine ce inseamna un logo design responsive click aici.

FUNCTIONALITATE

36. Scalabilitate

Esti multumit de logo design-ul tau, arata perfect, fullscreen, pe monitorul tau de 27’. Micsoreaza-l totusi pana la dimensiuni de 100px si verifica. Daca rezultatul e un amalgam neinteligibil de litere, linii si cercuri, ai dat gres.
Pe parcursul procesului de creatie ai grija sa verifici ca logo design-ul sa arate la fel de bine in diferite dimensiuni, de la cea mai mare la cea mai mica.

 

37. Creaza lizibil

Logo-urile se livreaza in format vectorial in ideea de a putea fi scalate la orice dimensiune, taiate din diferite materiale sau trecute prin procese de separare de culori. In egala masura, versiunea vectoriala este necesara pentru medii in care calitatea de print sau display este foarte scazuta: ziare, monitoare si dispozitive mobile de tip vechi.
Odata ce ai finalizat un concept de logo recomandam sa testezi si in aceste medii cu rezolutie scazuta si sa te asiguri ca logo design-ul ramane lizibil.

 

38. Variante non print

Pe langa variantele print, logo design-ul va fi folosit pentru firme exterioare, panouri publicitare, haine, produse de papetarie etc. Simuleaza toate aceste afisari si include-le in prezentarea ta, clientul va aprecia un logo pe care il poate vizualiza de la inceput in diferite ipostaze.

Vezi portofoliul nostru pentru exemple.

 

39. Testul timpului

Un logo design va fi folosit ani si, in unele cazuri, chiar zeci de ani. In acest spirit trebuie sa ai grija sa nu folosesti stiluri sau familii de fonturi in ‘trend’ care vor expira mai devreme sau mai tarziu. In acelasi timp nu trebuie sa fii nici prea specific, o companie care produce mobila in prezent, poate produce textile peste 25 de ani.

Identitatile marilor companii s-au schimbat cu trecerea timpului, dar daca veti privi cu atentie veti recunoaste elemente din logo-ul initial care au facut fata testului timpului si s-au pastrat pana in ziua de azi.

CONSIDERATII DE BUSINESS

40. Nu confunda ‘logo’ cu ‘brand’

Logo-ul nu e un brand, este simbolul unei companii, prima sa reprezentare vizuala cu care se identifica in fata clientilor. Un designer nu poate crea un brand, asta poate face doar compania si clientii sai. Designer-ul creaza un logo, care reprezinta fundatia pe care se poate construi acest brand.

 

41. Reprezentarea corecta a business-ului

Imaginati-va ca doriti sa apelati la serviciile unei firme de avocati si dati peste o firma denumita ‘Iepure&Asociatii’ cu un logo in care s-au folosit caractere derivate din familia de fonturi Comic Sans si ca simbol un desen cu un iepure stilizat. Ma indoiesc ca v-ar sugera incredere si ca ati fi indemnat sa ii contactati sa va reprezinte.

In acest exemplu, poate echipa de avocati ‘Iepure&Asociatii’ are numeroase premii, competente si procese castigate la activ, dar alegere nefericita a logo-ului ii impiedica in atragerea de noi clienti si cresterea business-ului.

Un logo design bun trebuie sa evidentieze profesionalismul companiei iar mici glume vizuale nu sunt recomandate. Foloseste numai familii de fonturi care comunica seriozitatea companiei.

Acesta este efectul unui logo in perceptia potentialilor clienti si calitatea acestuia poate influenta, pozitiv sau negativ, cresterea business-ului.

 

42. Verifica dupa cuvinte ascunse

logo design weightwatchers

In unele cazuri, ca un efect al stilizarii caracterelor in logo design pot rezulta cuvinte neintentionate (exemplul de mai sus: cuvantul ‘twat’). Ca sa nu ti se intample tocmai tie, verifica cu atentie inainte de trece la prezentarea finala.

 

43. Afla parerile altora inainte de prezentare

Ca designeri, cunoasteti probabil logo-ul Kudawara Pharmacy, care la lansare a primit recunoastere mondiala datorita faptului ca sugereaza cu totul altceva decat s-a dorit. O parte din voi poate sunt de parere ca logo-ul e in regula si ca interpretarea gresita e doar din cauza celor care se gandesc numai la sex, dar sa fim realisti: o astfel de propunere e in sine de-a dreptul hazlie, ca sa nu mai vorbim de acceptul final al clientului.

Nu iti doresti sa devii designer celebru cu un astfel de logo. De aceea iti recomandam ca dupa ca ai finalizat propunerea, sa o arati cator mai multi prieteni si apropiati, solicitand feedback. Analizeaza de mai multe ori design-ul final, din toate unghiurile posibile si de abia dupa poti trimite propunerea catre client.

 

44. Nu renunta la rolul tau de designer

Parerile si feedback-ul clientului fac parte din procesul de creatie dar decizia iti apartine.  Este foarte important ca rolul tau de designer in proiect sa fie bine stabilit si inteleas.

Exista clienti care au impresia gresita ca rolul designer-ului intr-un proiect este acela de a ii ajuta sa isi vizualizeze ideile proprii. In momentul in care apar solicitari in genul ‘vreau ca logo o pisica’, ‘foloseste acest font’, ‘vreau acest text mai mare’, ‘trebuie portocaliu’ si procedezi intocmai, rolul tau de designer nu mai exista. Rezultatele unui proiect de creatie finalizat  fara participarea designerului sunt lesne de anticipat.

Este de datoria ta de profesionist sa stabilesti clar aceste aspecte, chiar de la inceputul proiectului.

 

45. Pune intrebari specifice

Cand vii cu propuneri finale evita intrebarile vagi de genul, ‘Va place?, sau ‘Ce parere aveti?’, vei risca sa afli poate ca clientului ii plac merele, portocalele sau vacantele la mare.

Intrebarile referitoare la propunerea ta de logo design, pe care trebuie sa le pui ca profesionist, sunt:

  • Satisface acest design cerintele design brief-ului?
  • Evidentiaza acest design valorile de baza ale companiei sau ale brand-ului?

Daca clientul evita raspunsul la aceste intrebari si se rezuma doar la raspunsul ‘Nu imi place!’ incearca sa afli de ce, cat mai amanuntit cu putinta. Retine-l pana clarificati toate aspectele nesatisfacatoare.

 

46. Nu fi dezamagit

Conform studiilor, cand marile companii au introdus publicului un logo reproiectat, feedback-ul imediat a fost negativ in proportie de 80%.

Oamenilor nu le place schimbarea si de aceea reactioneaza negativ. Nu iti face griji, nu este o atitudine de respingere a muncii tale, e doar conservatorism innascut. Publicul se va obisnui mai devreme sau mai tarziu cu un logo design bun si va veni si vremea cand va fi apreciat.

MANUALUL DE LOGO

47. Manual de logo

Manualul de logo prevede ipostazele in care acesta poate fi folosit, specificatiile de culori, dimensiuni, moduri de afisare, versiunii pentru diferite culori de fond si familiile de fonturi. Manualul de logo va fi intocmit si livrat clientului la finalul proiectului de logo design.

Pentru a vizualiza exemple de manualuri de logo click aici.

 

48. Specificatii de culori

In manualul de logo vei specifica strict culorile in care poate fi afisat logo-ul. Va trebui sa incluzi paletele de culori Pantone, CMYK, RGB si HTML. Alte optiuni pe care le vei include sunt color si monocrom pe fond alb, color si monocrom pe fond negru.

49. Dimensiuni

Daca este cazul, indica in manualul de logo dimensiunea minima pana la care poate fi micsorat logo-ul. Uneori un logo design nu mai poate fi lizibil la dimensiuni foarte mici si trebuie sa faci precizari asupra limitei minime admise.

 

50. Pozitionare

Indicatiile asupra pozitionarii nu sunt neparat necesare, dar daca forma si stilul folosit recomanda o pozitionare ideala, e bine sa introduci aceste instructiuni de pozitionare in manualul de logo.

 

51. Spatiu liber

Instructiunile referitoare la spatiul liber dintre elementele unui logo design, dintre spatiul liber dintre el si alte elemente adiacente care pot exista sunt foarte importante si nu trebuie omise din manualul de logo.

Din cauza ca dimensiunile in care va fi utilizat logo-ul nu sunt determinate, nu vom folosi unitati de masura fixe ci procente fata de un element grafic din design pe care il alegem ca unitate de referinta.

De exemplu, vom spune ca spatiul liber dintre logo si alte elemente va fi 50% din inaltimea sa.

 

52. Fonturi

Daca este cazul, precizeaza in manualul de logo denumirile familiilor de fonturi existente pe care le-ai folosit in logo design.

 

53. Stabileste interdictii

Daca exista ipostaze in care logo-ul poate fi afisat gresit atunci poti fi sigur ca mai devreme sau mai tarziu cineva va face acest lucru.

Ca sa nu risti ca design-ul tau sa fie deformat sau alterat pe parcurs, imagineaza-ti ipostazele in care logo-ul poate fi afisat gresit si explica cu exemple vizuale in manualul de logo, stabilind interdictii.

EXTRA

54. Procesul de creatie logo design

Inca nu stii cum sa incepi un nou proiect de logo design? Un sfat in plus, viziteaza site-ul designer-ului englez Johnson Banks, specialist in branding. A intocmit un flow chart pentru tine care poate fi downloadat direct de aici (format pdf, click dreapta si selecteaza ‘save as’)

 

55. Nu plagia

Din motive etice evidente si potentialul pericol pentru reputatia ta de designer, nu plagia operele altora. Daca esti de parere ca poti si ca nimeni nu isi va da seama, afla ca exista comunitati dedicate identificarii plagiatului in logo design si una dintre ele este Logo Thief.

 

56. Sablon gratis pentru social media

Wickie Media vine in ajutorul tau cu acest sablon gratis Photoshop, care iti va permite sa vizualizezi un logo design pe o varietate de platforme social media.

 

57. Psihologia formelor

Formele folosite in logo design nu sunt alese la intamplare.  Citeste articolul nostru anterior pentru a te familiarizea cu psihologia formelor si a invata cum sa le folosesti in logo design.

 

58. Psihologia culorilor

Intelegerea psihologiei culorilor e esentiala in crearea unui logo design bun. Cu ajutorul culorilor adaugam mai mult sens in grafica, de la impulsuri primitive bazate pe evolutia a milioane de ani, la asocieri complexe pe care am invatat sa ni le asumam.

Pentru a citi mai multe despre psihologia culorilor click aici.

semnificatia culorilor in logo design

59. Inspira-te de la cei mai buni

Chiar daca nu esti designer profesionist ci doar pasionat de design, este fascinant sa vezi si sa inveti din procesul de transformare al logo-urilor celebre odata cu trecerea timpului.

De exemplu, studiaza transformarea logo-ului Coca Cola pe parcursul a 125 de ani, reprezentarea logo-ului Shell in 1901 sau a logo-ului Nivea din 1924.

 

60. Mai multe resurse

Pentru a te asigura ca esti pe drumul bun, ia in considerare toti pasii pe care i-am enumerat in acest articol, ca esentiali in orice proces de creatie logo design. In acelasi timp, nu neglija studiul, stai la curent cu ultimele noutati in design si tool-urile care se folosesc in grafica, invata de la designeri celebri si experimenteaza in permanenta.

Nu in ultimul rand fii creativ, urmatorul logo design premiat poate va fi al tau.

Share your thoughts

Comments

  • rony
    June 11, 2016

    Foarte interesant articolul si de asta imi iau un pic de timp sa notez cateva greseli de scriere.
    18. “Nu fii tentat” -> fi
    46. “Nu fii dezamagit” -> fi
    54. “Inca nu sti” -> stii

  • Ovi
    July 27, 2016

    Felicitari.

  • Adrian Gudea
    July 8, 2017

    Buna ziua…in creearea unui logo cate culori maxim avem voie sa folosim. Eu am un logo care trebuie sa respecte culorile steagului elitei roma: albastru, rosu verde…Deci ce fac…

  • Gudea Adrian
    July 8, 2017

    Buna seara mici mei webdesigneri de pe aici! An un logo de realizat si vreau sa intreb cateva lucruri in realizarea lui, desi am tot citit multe articole si cursuri despre grafica logo.
    am un client scriitor rom care a apelat la mine pt realizarea lui. Logo trebuie sa contina in felul urmator:
    -culoarile alastru-rosu-verde, culori specifice steagului rom?
    Intrebare? Este permis 3 culori intr-un logo? Voi cum procedati?

Leave a Comment: